Валентина Чубар,
директор Зориківської ЗОШ
І-ІІІ ступенів
Олена Рубан,
заступник директора з ВР
Зориківської ЗОШ
І-ІІІ ступенів
Від експерименту до експерименту Стартом для перегляду позицій школи стала її участь 2001 року у Всеукраїнському конкурсі на кращу модель самоврядування. Тоді представлену нами модель визнали однією із кращих. Це нас потішило й надихнуло на подальшу працю. Процес розвитку учнівського самоврядування в умовах сільської школи став предметом дослідницько-експериментальної роботи "Формування творчої особистості засобами учнівського самоврядування". У ході регіонального експерименту, який здійснювався з 2003 до 2006 року, створено проект "Учнівське самоврядування", програму "Хочу бути лідером", розроблено модель випускника школи. Результат роботи - оптимальне функціонування розробленої моделі учнівського самоврядування "Шкільна республіка ТЕМП" і ефективна підготовка учнів до самореалізації в дорослому житті. Відповідність випускників створеній моделі ми розглядаємо як показник ефективності діяльності закладу. Життєві досягнення випускників останніх років підтверджують, що набуті ними якості й уміння, які лежать в основі моделі, допомагають їм адаптуватися й досягти успіху в житті. Ефективність моделі учнівського самоврядування надихнула нас розпочати новий експеримент із теми: "Формування особистості молодого громадянина України в системі партнерства громади і школи". Експериментально-дослідницька робота проводилася протягом 2007-2012 років. Значення цього експерименту полягає в забезпеченні практичного спрямування діяльності учнів у місцевій громаді. Було створено модель партнерства школи й громади, реалізовано комплексно-цільовий проект "Джерело успіху", який об'єднував 7 тематичних проектів: - пошуковий "Мій рідний край - легенда";
- екологічний "Довкілля";
- народознавчий "Моя земля - земля моїх батьків";
- волонтерський "Турбота";
- творчий "Дозвілля школи і громади";
- інформаційний "Шкільний літопис";
- спортивний "Здорова дитина - здорова нація".
Результатом експерименту стало налагодження між школою й громадою взаємовигідного партнерства, яке сприяє розвитку спільноти, зміцненню матеріальної бази навчально-виховного процесу, підвищенню громадської активності учнів, набуттю ними знань і навичок, необхідних для участі в соціально значущих проектах і акціях.
Дослідження нової теми Колектив нашої школи оцінює себе як громадсько активний і прагне працювати за моделлю громадсько активної школи. Системна й добре скоординована робота адміністрації школи, педагогічного колективу, учнів, батьків та всієї громади спрямована на те, щоб школа стала освітнім, культурним, громадським ресурсним центром села. У грудні 2011 року ми зареєструвалися як громадсько активна школа (ГАШ) в онлайн-базі ГАШ України на сайті Всеукраїнського фонду "Крок за кроком". Це дало змогу знайти однодумців, пересвідчитись у правильності обраного шляху розвитку школи та громади. У квітні 2012 року взяли участь у навчально-практичному тренінгу "Міжнародні стандарти якості діяльності громадсько активної школи", який проводився в Луганському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти за сприяння ВФ "Крок за кроком". Технологія та інструментарій самооцінювання діяльності ГАШ, з якими ми ознайомились під час тренінгу, допомогли нам визначитись з основними напрямками подальшого розвитку діяльності школи як громадсько активної. Пріоритетом став для нас розвиток лідерських якостей учасників навчально-виховного процесу. Беручи до уваги актуальність проблеми, педагогічний колектив школи розпочав дослідження нової теми - "Формування якостей сучасного лідера в умовах сільської громадсько активної школи". Мета дослідження - розробити та апробувати модель сучасного лідера в умовах сільської громадсько активної школи. Об'єкт дослідження - діяльність лідера й різновікових лідерських груп в умовах сільської громадсько активної школи. Предмет дослідження - співпраця учнів, батьків, учителів, громади щодо формування якостей сучасного лідера. Гіпотеза дослідження - формування якостей сучасного лідера в умовах сільської громадсько активної школи буде ефективним, якщо: - забезпечити системний підхід до створення моделі сучасного лідера;
- визначити критерії діяльності лідера;
- упроваджувати в роботі з учнями, батьками й громадою форми діяльності, спрямовані на плекання й розвиток лідерських якостей.
Відповідно до мети та гіпотези дослідження поставлено такі завдання:- ознайомити педагогічних проацівників навчального закладу з вітчизняними та зарубіжними науково-методичними й психолого-педагогічними здобутками з обраної проблеми через систему науково-методичних семінарів;
- провести експертизу основних внутрішньошкільних нормативних документів: положень про Раду школи, педагогічну раду, батьківський комітет, експериментальний навчальний заклад, а також концепції розвитку школи, статуту шкільної республіки, правил внутрішкільного розпорядку;
- апробувати міжнародні стандарти якості діяльності громадсько активної школи за критерієм "лідерство";
- розробити показники до стандарту "лідерство" в умовах сучасної сільської громадсько активної школи;
- упроваджувати самооцінювання якості діяльності громадсько активної школи за розробленими критеріями.
Очікуванні результати дослідження- закріплення позитивного іміджу закладу;
- удосконалення професійної майстерності педагогів;
- сформованість ключових якостей лідера в учнів, педагогів, членів громади;
- розширення кола послуг. що надає школа;
- підтримка з боку громади у вирішенні проблем, пов'язаних із матеріально-технічним забезпеченням освітнього закладу;
- удосконалення системи учнівського самоврядування;
- формування різновікових лідерських груп для співпраці та взаємної підтримки;
- демократизація зовнішнього шкільного простору, системи стосунків у школі.
Колективне лідерство створює внутрішні передумови успіху, стимулює творчу співпрацю всіх учасників навчально-виховного процесу та громади. У своїй роботі постійно намагаємося передбачати й прогнозувати можливі результати, осмислювати нові соціально-економічні умови виховання, оцінювати нові тенденції з позицій педагогічної доцільності.
Джерело: http://Управління освітою №6, березень 2012 |